Till sidans huvudinnehåll

Hållbarhet

Ett långsiktigt familjeföretag

Sabis hållbarhetsvision är att vara branschledande inom mat och miljö. Som värdedrivet och långsiktigt familjeföretag strävar vi efter att vara rättvisa, hållbara och proaktiva i alla våra beslut. Vi vill ta en aktiv, positiv roll i samhället för våra kunder, medarbetare och för miljön. Hållbarhet är därför en viktig del i Sabis övergripande strategi.

Vårt hållbarhetsarbete

Vårt hållbarhetsarbete är djupt integrerat i vår verksamhet och något vi jobbar med varje dag. Vi har identifierat inom vilka områden vårt hållbarhetsarbete kan ha störst effekt och vi har vidtagit kraftfulla åtgärder för att skapa en mer hållbar utveckling framåt. Det gäller allt från att vi har 100% grön el, till maten vi serverar och hur vi är som arbetsgivare och samarbetspartner. 

Sabis Hållbarhetsarbete

Fokusområden

Inköp

  • Hållbarhetsscreening av alla leverantörer
  • Inköp med Bondens val – samarbete med lokala gårdar och producenter
  • 100% svensk kyckling på alla våra restauranger och hotell
  • 100% svenskt griskött på alla våra restauranger och hotell
  • 100% KRAV-märkta ägg, mjölk och vispgrädde på alla våra restauranger
  • Ekologiska alternativ i våra butiker
  • Arbeta aktivt med leverantörer för att förbättra logistik och etiknormer

Socialt Ansvar

  • Alla ledare och medarbetare arbeta aktivt med Sabis grundvärderingar – Alltid nöjd kund, Ansvar, Respekt
  • Stora satsningar för att bli Sveriges Bästa arbetsgivare
  • Långt samarbete som sponsor till Stockholms Stadsmission
  • Att välja svenska råvaror på grund av starka djurskyddsregler och stödja svenska bönder och öppna landskap

Energi

  • 100% grön el till hela koncernen
  • KRAV-certifiering av alla restauranger samt Sabis Fältöversten
  • Klimatberäkning av menyer
  • Svanen-certifiering på våra tre hotell
  • Energitillsyn av experter för att minska förbrukning

Avfall

  • Återvinning, kompostering och göra matavfall till biogas
  • Huvudsponsor till Städa Sverige
  • Samarbetspartner med &Repeat som erbjuder ett innovativt pantsystem för engångsförpackningar
  • KRAV-certifiering av alla restauranger
  • Mätning samt proaktivt arbete med att minska svinn i alla kök och butiker
  • Samarbete med Karma för att minska svinn
  • Ständig utveckling för att utveckla hållbara förpackningar och minska plaståtgång

Vårt arbete för bättre djurvälfärd

Vi på Sabis har valt att arbeta med European Chicken Commitment som en del av vårt arbete för bättre djurvälfärd. Beslutet inkluderar 100 % av kycklingen vi köper in och omställningen kommer att vara klar till år 2026. Dessutom kommer minst 20 % av kycklingarna som vi köper in (förutom att uppfylla ECCs kriterier) ha haft tillgång till utevistelse.

Vi på Sabis är ”buräggsfria”, dvs vi köper endast in och använder endast ägg från frigående höns. Detta omfattar även andra äggprodukter såsom flytande ägg och som ingredienser i de produkter vi serverar.